, edited:

Schoolweek 8

Onlangs heb ik als lesidee mijn groep acht uitgedaagd om een moeilijk woord op te zoeken in het woordenboek en de betekenis er van op te schrijven. Dan mogen ze mij vragen wat het betekent. Weet ik het niet verdienen ze een punt en mag de winnaar (na 4 á 5 lessen) voor de kerst één gymles de spellen bedenken. Afgelopen maandag was het de eerste keer dat de uitdaging mocht worden uitgevoerd.
Niemand had een woord opgezocht. Tegenvaller, maar daar leer je van blijkt. Ik heb de klas direct in het woordenboek aan het werk gezet en aangegeven dat ze vijf minuten de tijd hebben om een woord te vinden en daarna mij te verslaan. 50% lukte dit! Wel moeilijk om woorden die je kent ook goed te benoemen. Ik merkte dat ik van veel woorden die ik gebruik de exacte betekenis niet paraat heb. Trouwens waren wij, de juf en ik, waren wel blij verrast over het enthousiasme van de groep 8-ers. Als fanatieke voetballers doken ze op de spreekwoordelijk bal, het woordenboek.

Maandag een staaltje van respectloosheid gezien. Een leerling die zijn juf voor rotte vis uitmaakt. Bijzonder om dat te zien en horen. De leerling in kwestie heeft een reprimande gekregen en weet weer hoe het hoort in het leven. Normen en waarden zijn soms ver te zoeken. Respect. Dat is waar het deze week om draait.Maar voordat ik op onze premier ga lijken, stop ik maar met preken.

Dat deed Rabbijn Soetendorp afgelopen dinsdag. Wat een spreker is die man. Ondanks dat ik niet geloof, was het bijzonder om mee te maken. Wat een vuur heeft deze man in zijn woorden. En wat een boodschap! Om een lang verhaal kort te houden. Wij zijn een groep cultuurdragers en overdragers. We lijken wel een ziekte, hihi.

Na de “preek” zijn we in groepen uiteen gegaan en hebben we het RafaRafa-spel gespeeld. Hierbij ga je als groep een cultuur uitdragen. Wij werden een groep hebberige, harteloze egoïsten die inmengde in een cultuur van zachte liefdevolle mensen. Bijzonder om te zien hoe je de cultuur als je eigen maakt en wat het effect is op een andere cultuur. Wat een slap zooitje vinden wij die anderen. Een wijze les voor ons allen.
Na de koffie hebben we nog een jaren negentig aflevering van de voorloper van puberruil gezien. De uitwisseling van een Hollands meisje met een Surinaams meisje. Weer lukt het “ze, die Pabo-docenten” om een doosje in mijn hoofd te vullen met informatie.

Donderdag staat in het teken van de toetsopdrachten. Ik heb de beeldaspectentoets, de cultuurgeschiedenistoets en de handvaardigheidtoets! De eerste twee kun je inleveren en daarna is het kleien als gek! Het surrealistisch dier is er om te maken. Vervolgens mag je het zelf beoordelen en dat wordt dan weer beoordeeld door de juf. Ik het uiteindelijk een kip met dolfijnstaart, olifantpoten, apenkop en slangentong gemaakt. Lijkt mij surrealistisch genoeg.

Na afloop heb ik samen met mijn klasgenoten een biertje gedronken in de stad. Achteraf wel duur zo’n biertje. Ik heb een bon van € 50,- aan de broek. Ik dacht dat parkeren tot het einde van de koopavond zou zijn. Dat is niet zo. Dat is behoorlijk balen. En ik ben ook mijn sjaal of shawl kwijt. Het maltbiertje ging er in en ik heb openhartige gesprekken gehad met klasgenoten over de opleiding, thuis, werk en andere interessante dingen. Wat is het een leuke groep mensen.

Vandaag weer druk voor schoolweek negen. Mijn rayondocent zal langskomen om een eerste indruk te krijgen van mijn kunsten als aankomend leerkracht. Ik ben druk om mijn administratie op orde te krijgen voor dat ze komt! Dat is wel een minder iets. Die papierwinkel. Je moet elke scheet vast leggen. Het lijkt bijna op een gemeente.

Maar maandag mag ik weer stagelopen, ik heb d’r zin in!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑