, edited:

Schoolweek 4

Lesweek 4 de week dat Meester Daan een aantal dingen moest.

Wat moest hij dan?

Hij moest lesgeven!
Hij moest de taaltoets maken!
Hij moest een kleine Corneille-fake maken.

Allereerst afgelopen maandag. Ik had afgesproken om een lesje te draaien. Zo heet dat in “ons” jargon. Op vrijdag had ik de lesstof en spullen voor een les aardrijkskunde opgehaald en ging daarna weg om met vrienden wat te varen dit weekend. Op vrijdag netjes gedragen en ‘s avonds weer in eigen bedje geslapen want ik moest naar school op zaterdag. Zaterdagmiddag na school linea recta naar Grou alwaar de boot lag aangemeerd en ik in kon halen wat de heren al hadden gehad. Pokerde ze onder tafel en heb ze het geld (is gebruikelijk) toch maar weer terug gegeven. Op zondag huiswaarts en om 22.00 zat ik mijn les voor te bereiden. Gelukkig ging het over de land bouw, dus ik kon er over mee praten vanuit mijn verleden. Op maandagochtend eerst het gym uurtje als scheidsrechter bij de voetbal gestaan. Dit was pittig omdat er een discussie ontstond tussen mij en een leerling over de hoogte van de virtuele doellat. Maar ik had gelijk en dat was niet acceptabel. Morrend fietste hij voor me richting school na de gymles. Hij bleef doorzeuren. Ik snap het wel want dit doelpunt was bepalend of hij had gewonnen of gelijk gespeeld. Het heeft tot na de middag geduurd bij hem. Ik was het snel vergeten. Ik zat namelijk met een paar aardrijkskundige stenen in mijn maag. Ik moest een les draaien.
Om 14:15 was het zover. Meester Daan op weg met groep zeven naar de middenruimte. We hadden ons net aan een vierkante tafel genesteld en komt groep 5 binnen om het weekjournaal te gaan kijken. Ik naar de lerarenkamer. Dat was natuurlijk veel spannender. De kans werd gelijk gegrepen om naast een favoriet klasgenoot/vriendje te gaan zitten. Een paar kinderen heeft de les al eens gemaakt dus die pret was er ook af. En daar stond Meester Daan. Hoe begin je zoiets? Ik ben van wal gestoken en heb mijn kleine klasje laten voorlezen uit het boek. Hebben ze hun aandacht tenminste bij het boek, dacht ik. Toen ik de beurt aan een ander gaf was zij gelijk het spoor bijster. Oké hier zijn we riep er eentje. Daarna een discussie over inkomens van boeren en wat de kinderen later allemaal wel niet gingen verdienen. Toen ik vroeg wat een vrije markt is, wist één van de jongens echt zeker dat van die kraampjes zijn waar je alles kan kopen. Tegenvaller was het dat het slechts een woord was voor de handel waar vraag en aanbod bepalen. Tijdens de les was er een lieve jongen die veranderde in een gemenerikje. Na twee waarschuwingen, waarvan de tweede was van en nu stoppen anders er uit.Heb ik hem bij de derde keer teruggestuurd naar de klas. Aldaar heeft hij een reprimande van de juf ontvangen.
Na de les stond ik nog op mijn benen en was redelijk tevreden en heb geleerd dat het niet makkelijk is om een aantal dingen tegelijkertijd te doen. Fluitend fietste ik naar huis, het is nog steeds leuk.

Op woensdag mochten we de taaltoets doen, ik ben gezakt. Dit was voor mij geen nieuws want ik had mij er niet zeer in verdiept. Ik wilde weten waar ik stond en waar ik aan moet schaven. Resultaat was dat mijn zinsontleding (waar is dat voor nodig…) niet erg goed was. Zeg maar beroerd. Nieuw doel voor de komende tijd, zinsontleding. Ook komma’s en leestekens zijn niet mijn leukste onderwerp. Overigens is het falen der taaltoets een goed excuus voor de schrijffouten die ik hier maak.

Donderdag hebben we weer geknutseld! Daar waar vorige week een vaas is gemaakt heb ik nu met twee klasgenoten een Cobra-immitatie gemaakt!

Nu is het inmiddels vrijdag en ben ik zo verkunstigd dat ik zo maar eens een biertje ga drinken en kijken hoe het er buiten mijn computerhokje aan toe gaat. Ik las op internet dat het mooi weer is.
Morgen naar het Van Goghmuseum op zoek naar zonnebloemen.

Oh ja, ik mag maandag een taalles geven…….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑