, edited:

Schoolweek 13

Ooh ho! Te laat! Ik zit midden in schoolweek 14 en heb 13 nog niet eens gemaakt. Ik leg in schoolweek 14 wel uit waarom.
Deze week twee keer naar school geweest! Waarom? Sinterklaas was er natuurlijk! Een echt kinderfeest. Maar eerst even de maandag.
Ik heb weer mijn regulier woordenschat les gedraaid en krijg het steeds zwaarder. Die leerlingen kunnen al heel goed woorden vinden die niet in mijn hoofd zitten maar wel in een woordenboek staan. Ik ga nu een les verzinnen waarin ze al die woorden moeten gebruiken.
Na de gymles heb ik voor het eerst echt gerekend met de kinderen. Groep zeven heb ik uitgelegd dat je vroeger nog kwikthermometers had. Wat er mee kon heb ik maar niet gezegd, althans niet alles. Op het moment dat ik dat doe is mijn les van het padje….. Ze begrepen mijn uitleg en gingen vooruitstrevend aan het werk. Ik was verbaasd van mijn instructie en hoe goed die was overgekomen.

Trots
Na veel voorbereiding in inlezen, mailen met “collega’s” heb ik een sociaal-emotionele groepskring uitgevoerd. Het thema trots. Ik leg uit dat ik heel trots op bepaalde dingen ben en dat ik wel eens wil weten wat de groep aan trots in zich heeft. De eerst leerling die zijn vinger opsteekt zegt: “Ik ben erg trots op de schoenen en met name de veters van hem”. Hij wijst naar de rode en gele veters in de schoenen van een groep 7 leerling. Zo komt het lost en de hele klas is ineens trots op alle uiterlijkheden van de andere. Ik ging er maar niet in mee en probeerde het weer op de regel te krijgen en begin over innerlijke trots. Er staat een jongen op en vertelt vol trots dat hij trots op zich zelf is. Hij gaat nog even door en komt uit bij een om die een zoon heeft verloren door zelfmoord. Hij was trots op die oom omdat het leed zo goed had verwerkt. Mooi! Zeg ik dat is innerlijke trots. Vervolgens begint een ander meisje over een zelfmoordpoging. Ik krijg het warm, mijn rode draad slaat van links naar rechts, omhoog, omlaag alles behalve de richting die ik op wil. Ik stop het gesprek en begin opnieuw. Trots zit naast complimenten geven, begin ik dan. Vervolgens een stortvloed van complimentjes over en weer. Ik weet niet of het helemaal is overgekomen mijn les, wel pittig hoor.
Mijn mentor komt nadat ik na een half uur de les eindig (was een uur gepland) “zie je wel dat een uur erg lang kan zijn?” Een beetje beteuterd zeg ik ja en pak mijn spulletjes.
De evaluatie van de lessen waren super, terwijl ik er een wat ander gevoel bij had.

Vrijdag de sint binnengehaald. Een hok vol schreeuwende kinderen, ruim twee honderd! Wat een warmte geven die af. Na een drie kwartier mogen we naar onze eigen klas waar we de zelfgemaakte surprises mochten uitpakken via een dobbelspel. Wat een kanjers zeg, zulke mooie cadeautjes en surprises! Ik had maar een karige surprise in vergelijking met wat de rest had gemaakt.
Ik kreeg een papier maché vliegtuig van 1 bij 1 meter. Geweldig, wat een werk. Iedereen had stuk voor stuk zijn best gedaan. Een met wat hulp van meester Daan. Die hulp resulteerde wel in een knallend gedicht en mooie surprise. Het was echt een feestdag. Ik heb genoten.

Op naar week 14. De week voorafgaand aan de toetszaterdag……

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑