, edited:

Echt naar buiten, dat zou wat zijn…

Inmiddels sta ik aan de rand van het afstuderen. Nog twee cijfers en meester Daan is niet meer in opleiding maar startbekwaam zoals dat heet. Afgelopen weken als een dolle alle werkstukken afgerond en mij WPO-stage afgerond met een GOED. Daar word ik blij van. Ik heb laten zien dat ik het kan en dat is beloond.
In één van de werkstukken heb ik aangegeven dat ik vind dat kinderen meer natuur om zich heen moeten beleven. Ik wil jullie die tekst ook meegeven. Het is namelijk best actueel ontdekte ik dit weekend.
NRC Handelsblad kopt groot “De zon zien opgaan, een slakkenrace, een koe melken. Welke buiten dingen moet elk kind doen voor z’n twaalfde?”

Dit was mij al een maand of wat geleden opgevallen en heeft  Natuurkind.nl een blog doen schrijven.

Ik wilde met jullie mijn visie even delen, heb je even?

Hoe krijg ik meer natuur in de kinderen?
Een eenvoudige vraag maar het antwoord lag in mijn ogen ver weg. Echter in mijn zoektocht stuitte ik op Natuurkind.nl. Deze site bleek met de zelfde vragen te “worstelen”. Het kwam op mijn pad door de actualiteit van een uit Groot-Britannië overgewaaid fenomeen.

Laatste kind in het bos?

De oplossing voor mijn vraagstuk! Een top zoveel met daarin dingen die je als kind moet hebben gedaan voor je 12e levens jaar (einde basisschool).

Het was mijn plan om de natuur makkelijk en intrinsiek gemotiveerd te krijgen bij leerlingen.
Ik heb de lijst die  Natuurkind.nl op haar site heeft samen gesteld met ouders, onderwijzers en kinderen ingedeeld naar haalbaarheid van de opdracht binnen een schoolse omgeving en welke jaargroep. Hier volgde het volgende schema uit.

Een waddeneiland bezoeken
Een zeehond zien
Van een hoge duin afrennen
Op natuurijs schaatsen
Een haarband of ketting van madeliefjes maken
In het gras liggen en de vormen van wolken bekijken
Naar de dansende koeien kijken als ze voor het eerst weer naar buiten gaan
Slootje springen
In een boom klimmen
Een hut bouwen
Een sneeuwengel maken
Op een natuurcamping kamperen
Uilenballen pluizen
In plassen stampen
Groente of fruit kweken in je tuin of op balkon
Je bedekken met herfstbladeren
Een boerderij bezoeken en zien waar de melk vandaan komt
Een insect op je hand laten lopen
In de golven springen
Wilde bramen plukken
Slootdiertjes bekijken
Kikkers of Vlinders kweken (en vrij laten natuurlijk)
Schelpen zoeken
Slakkenrace
In natuurwater zwemmen
Vlot bouwen
Brood bakken op een kampvuur
Burrelende edelherten horen
Op kraambezoek bij lammetjes
Een herbarium maken
Op het strand een dam bouwen
Kastanjes zoeken en poppetjes maken
Vuur maken met vergrootglas of vuursteen (onder begeleiding)
Een vuur leren doven
Zandkasteel maken
Van een heuvel sleeën
Een avondwandeling
Diersporen zoeken
Vanuit een schuilhut dieren bespieden
Een bijenhotel of een vogelhuisje maken
Garnalen vangen
Steentjes laten stuiteren op het water
Springbalsemien laten springen
In een hooiberg spelen
Kriebelbeestjes zoeken
Zelf (onbevruchte) eieren onder een kip vandaan halen
Met je blote voeten in de sneeuw lopen

Al met al een lijst met veel bijzondere dingen! Maar in mijn ogen uitvoerbaar.
Ik heb deze lijst vervolgens per stap beoordeeld naar haalbaarheid en gekeken hoe kan ik dit nu implementeren in de huidige structuur en methode van Topondernemers.
Na veel brainstormen kwam ik tot de conclusie dat het kaarten moeten worden zoals Topondernemers ook heeft.

Nu is het mijn taak om een ontwerp te maken en dan als project voorstel aan te bieden. De daadwerkelijke implementatie en uitvoering ligt bij de WPOschool. Dit is één van de punten geweest die besproken zijn in de bijeenkomsten aan de start van dit specialisatie jaar.

Uitwerking (theoretisch en deel praktisch)
Het resultaat is een kaart geworden waarop een leerlinginstructie staat en een leerkracht instructie. Verder is duidelijk welke groep(en) het betreft en of het een individuele, groeps- of klassikale opdracht betreft. Het is aan de school om te kijken of deze kaarten uitsluitend bij de wereldoriëntatie lessen gebruikt worden of dat deze kaarten ook in de Dalton keuze kast komen te liggen, zodat leerlingen op voor hen geschikte momenten aan de slag kunnen met de kaart.

Kaart: Een Herbarium maken

Deze kaart geeft in tekst weer wat en hoe je aan de gang kunt met het in dit geval samenstellen van een herbarium.

Het is veel tekst maar het is gericht op praktisch nut.
De kaart bevat een lesidee hoe je aan de slag kunt met de kaart.
Verder staan de Kerndoelen benoemd als checklist voor de leerkracht.

Op beide kanten staat duidelijk voor welke groep het bedoeld is en of het een individuele of gezamenlijke opdracht is. Wanneer je meerdere kaarten bij elkaar hebt is in één oog opslag te zien wat er voor wie als opdracht is.
Het is vanuit mijn idee gemaakt met het doel om eenvoud te combineren met plezier in de verwerking.

Ik ben van mening dat het aanpakken van de natuurlessen gecombineerd met de doelen van Natuurkind.nl voor kinderen een welkome en zinvolle aanvulling.

Een 7.3 overigens …
Groeten van Meester Daan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑