, edited:

Schoolweek 9

Woorden
Nepper!, Nee, jij dan! ze zijn lekker bezig. Er hebben twee woorden met elkaar. Dat is hèt moment dat je kan aanpakken om het over respect te hebben zoals we onlangs hoorden van Rabbijn Soetendorp. Ik heb samen met mijn juf ze bij elkaar gezet en laten praten en uitleggen waarom ze zo praten. De volgende morgen zijn ze allebei met goede oplossingen gekomen om het probleem uit de wereld te helpen.
Kijken of het zo respectvol kan blijven de komende tijd. Dit zijn wel de mannen en vrouwen die onze toekomst als wereldleider, bankdirecteur, televisiester, leraar, burgemeester, dokter, loodgieter, apotheker, zuster, gemeenteman of wat dan ook meehelpen vormen. Het zal mij benieuwen waar de twee ruziemakers uiteindelijk terechtkomen.
Inmiddels heb ik uit de krant moeten lezen dat de club van de rabbijn het niet zo op heeft met Geert Wilders. Over woorden en respect gesproken…..

Woordenschat
De les die ik heb bedacht ga ik uitbreiden naar groep 7! Ik hoop dat het ook bijdraagt aan hun woordenschat. Heeft iemand nog een goede tip om het nog beter bij de leerlingen te krijgen?
Ze komen naar me toe op maandag en zeggen:”Meester mogen wij dat ook doen met dat woord raden van u?” Daar zeg je geen nee tegen, toch? Missie geslaagd!
Ik heb de taalles met mijn rayondocente besproken en ze is positief kritisch over mijn les. Graag wil ze met mij in discussie over de termen gevoel, feit en mening. Ik verdedig met dat het lesstof is en er weinig eigen toevoegingen zijn. Ook ik heb mijn twijfels bij de verklaringen en antwoorden maar dat is normaal zegt ze.
Over het algemeen een goede indruk achtergelaten en een schouderklop verdiend.

Reflectie
We krijgen tegenwoordig ook lessen reflectie. Ik vind alles leuk op de PABO, behalve muziekles, en zo ook de lessen reflectie. Anderen steken niet onder stoelen of banken dat ze het niet leuk vinden. Mooi om te zien hoe een rood aangelopen mede student uitlegt dat hij de hele dag niets anders doet dan reflectie. Hierop komt als antwoord dat dat goed is en dat je dat dus goed kunt gebruiken in deze lessen. Hij plofte net niet. Ik kan dan wel lachen hoor.
Een andere medestudent roept dat de reflectie die de docente geeft maar een stom verhaal is. Haar lichaamstaal laat niets te wensen over en ze is er helemaal maar dan ook helemaal klaar mee. Ook zij brengt een grote glimlach op mijn gezicht. Ik roep nog “probeer de pannenkoek methode!” Alle negatieve scenario’s kun je omdraaien en positief maken. Dit komt niet aan bij de bewuste studente. Ik probeer het nog wel eens als ze wat afgekoeld is

Drama
De lessen dram veranderen in hoorcolleges en zijn minder inspirerend dan de eerste. Ik merk dat ik het minder leuk ga vinden en probeer daarom de pannenkoekmethode op mijzelf uit. Het werkt best wel. Je krijgt in ieder geval zin in pannenkoeken.

Zaterdag
Het is weer zover de zaterdag moet er aan opgeofferd worden. Een lesdag. Het eerste blok geef ik samen met twee medestudenten een presentatie over opvoed psychologen uit de vorige eeuw. De presentatie komt goed over en op wat positieve feedback en verbeterpunten na is het een hele goede presentatie. Ik sta er goed en presenteer duidelijk. Fijn om te horen. De schrijfles is bijzonder omdat een medeleerling het even te kwaad heeft door een discussie tijdens de Pedagogiekles. Het trof haar zeer persoonlijk en dat doet me wel wat. Ik heb na zitten denken over hoe en wat ik kan doen om haar te helpen. Ik wist even niet wat ik moest doen. De zelfreflectie helpt mij even niet dan.
Ik kan daarentegen al een fraai stukje bordschrijven. Hoe dat op een digitaal schoolbord moet ben ik nog niet uit.
Na de lunch stappen we de natuur in maar niet nadat wij tot in den treure hebben gehoord hoe mooi Japan is. De docent had er een weekje rondgezworven op uitnodiging en moest het kwijt. Ik heb de natuurbelevingles daarna als een welkome afwisseling gezien en als goede oplader voor de muziekles. Ik heb nu eindelijk de tekst voor mijn acht akkoorden liedje af.
Wanneer ik het uitbreng op cd is nog niet helemaal duidelijk. Misschien ga ik nog een fan worden van muziekles.

Om 16:00 kunnen we naar huis.
Ik zit om 16:01 in de auto en denk het is weer een gezellige dag geweest op naar de volgende. Wanneer mag ik weer lesgeven?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑