, edited:

Schoolweek 46

Welkom, welkom onderdanen en zet u neder in den 16e eeuw. Zo sprak ik mijn klasgenoten aan gehuld in Pietenbroek, witte blouse, bommeltjes met opplak gesp. Je raadt het al ik was natuurlijk Willen van Nassou, later van Oranje. Die een stuk speelde voor de presentatie geschiedenisles. Samen met vier studiegenotes (ienniemini, Grote smurf, Malle Pietje en Freule de Zwijger) mochten wij als eerste van onze klas een geschiedenisles geven over een vooraf vastgestelde periode. De zestiende eeuw, ik weet er nu heul veul van, was ons onderwerp. De klas was omgetoverd tot 16e eeuws kamertje met daarin een vijftal hoeken waar de leerlingen iets konden doen. Wij speelde een toneelstuk met hutspot en haring (Ja voor de kenners, het Leids ontzet) en ik gaf een korte instructie wat er gedaan moest worden met behulp van het net niet 16e eeuws SmartBoard. Met klotsende oksels hebben we het uitgevoerd omdat vooraf er heel veel gewicht aan werd gegeven in de zin van “het zwaarste onderdeel van PABO2” enzovoorts. We waren benieuwd of de inzet, veel tijd vooral, beloond zou worden. De klas was totaal gezien iets positiever dan de docent maar we hebben er toch een fraaie 7 aan overgehouden! Wij blij en vrijaf de komende weken qua studiebelasting voor geschiedenis.

De week was ook de week van muziekles nummer twee die verplicht op het rooster stond. Inmiddels een peulenschil want muziek is aardig mijn ding zoals een goed Nederlander dat behoord te zeggen.
Grote griezels stond op het menu en resulteerde in een ruim voldoende van de mentor. Ik blij, klas blij en muziekdocent ook blij.

Ondertussen loopt stage nummer 1 aardig op haar eind maar de KPZ weet dat blijkbaar niet en komt op de valreep nog met verzoeken om een langdurig videoverslag van een les te maken, een leerkracht gedrag beoordeling te maken, een logboek en meer van die ongein die ik er nog wel bij kan hebben…not… Maar ik ga soms wat slecht voorbereid en daardoor onzeker richting mijn stage school, aan het inde van zo’n stage dag ben ik gewoon een beetje blij in mij zelf. Ik bedenk dan dat ik een goede keus heb gemaakt. Ik kan niet wachten tot het moment dat ik mijn eigen klas heb.

PS: Is er behoefte aan plaatjes bij het verhaal?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑