, edited:

Schoolweek 31

De muziekweek! Met knikkende knieën en een week gevoel in mijn buik is deze week gestart. Ik hoefde alleen nog mar een muzieklesje te doen en dan is Daan klaar met stage. In de aanloop naar de les heb ik mijn gezin een lied aangeleerd en heb ik diverse andere klasgenoten bevraagd en gehoord over hoe je nu een goede muziek les kunt geven. In mijn “euforische” gang naar die muziek les had ik allereerst het idee opgevat om een nieuw verjaardagslied te bedenken op een moderne deun. Geen goed plan, word ik zenuwachtig van.
Dan maar het Wilhelmus aanleren, oh nee niet na de feestdagen. Kortom ik heb een les uit de methode gepakt en die eens uitgediept.
Het lied “te laat”is mijn keuze geworden.
Tijdens het voorbereiden eens met mijn mentor gesproken en die mee laten denken over hoe en wat. Ik heb aangegeven dat ik liever een zaal met 1.00 man aanspreek of een wortelkanaalbehandeling onder ga dan een muziekles geven aan 28 lieve kinderen. Mijn mentor antwoordde dat muziek inderdaad niet dichtbij mij staat…

Om 14:00 was het mijn beurt, ik moest er aan geloven. Met lood in de schoenen, klamme handen en bonzend hart begon ik.
Maar voordat ik mijn zo zoet gevoicte stem zou laten klinken heb ik mijn leerlingen haarfijn uitgelegd hoe ik er bij sta en wat er in mij omgaat. Daarbij was het ook nog eens mijn laatste les aan groep 5a. Het leek alsof de leerlingen mijn begrepen. Na een korte uitleg en het afspelen van het liedje was het mijn beurt. Meester Daan gaat een liedje zingen voor de klas.
Tijdens mijn voordracht keek ik goed de klas door en zag één leerling gniffelen. Toen ik klaar was zij ik op vriendelijke maar duidelijke toon. Als je mij uitlacht wil ik dat je met mij voor de klas komt meezingen. Dat hielp, hij ging recht zitten en keek strak voor zich uit.
Ik probeerde daarna de klas de eerste regels mee te laten zingen. Het was bijzonder om te zien dat de kinderen heel gemakkelijk de tekst mee zongen! Dit gaat goed dacht ik. Toen op een gegeven moment de tekst er in zat had ik nog een ze aan tijd over. Oh, oh, nu dan toch maar ook die rap in het liedje doen. Al improviserend lied ik de klas zichzelf opdelen in een refreinkoor en rappers. Ook dit ging geweldig! Zo geweldig dat ik aan het eind van het lied luidkeels meezong en rapte als 50cent!

Als klap op de vuurpijl kreeg ik als beoordeling voor deze les een ruim voldoende!

Kortom Meester Daan voor al uw bruiloften en partijen….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑