, edited:

Schoolweek 28

Ja, dit was de week van elke dag lesgeven. Dat is bijzonder en leerzaam, leuk en ga zo maar door. In overleg zou ik deze week elke dag de kinderen bezighouden met een “project”. Het hele weekend mijn idee zitten uitbroeden en navraag gedaan bij aanstaande collega´s. Hartelijk bedankt Meester Peter voor de bruikbare tips.

Ik had het idee om de kinderen een probleem te geven en ze dat te laten houden. De kinderen moesten het probleem van te veel nieuwe leerlingen volgend schooljaar oppakken en daar wat mee gaan doen. Ik wilde de leerlingen dit ook nog eens laten presenteren aan de directeur. Al sturend in mijn vraag en antwoordspel in les één ontstond er een viertal groepen die elk hun eigen onderwerp hadden. Er waren vier groepen:
De maquette groep
De plattegrond voor en na groep
De verkeersplan groep
De natuur groep
Op mijn vraag of er ook leiders moeten zijn werd direct volmondig ja geroepen. toen ik vervolgens vertelde dat ze dat zelf moesten uitzoeken werd het even stil maar ook hier werd er een leider in elke groep benoemd en niet de verwachtte leiders. Het was een democratisch geheel. Opzienbarend.

Omdat er ook rekenen en taal in de lessen verweven moet zijn heb ik op de tweede dag rekenen als doel gesteld. De groepen mochten de school gaan meten. Ter ondersteuning had ik allerlei meetlinten, bordlinialen, rolmaten en een paar lange touwen meegenomen. Ik heb me kostelijk vermaakt. Kinderen die een gebouw van grofweg 70 bij 25 meter zijn gaan meten met een bordliniaal van één meter lang…
Het eindresultaat was verschillend. De ene groep had netjes een breedte en een lengte genoteerd maar er was ook een groepje dat een a4-tje vol had geschreven met “1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m+1m+1m+2m+1m+1m”
Ik heb ter afsluiting van de les aangegeven dat ik de derde dag een mooie plattegrond van de school op schaal (heb ik ook gelijk uitgelegd) zou uitdelen.
Mooi en opvallend was dat er een discussie over belangen ontstond tussen de natuur- en verkeergroep. Niet verwacht en toch gekomen!
Ook heb ik de kinderen beloofd dat als het mooi afgerond is dat ik ze zou trakteren op gebak. Dit nieuws werd verschillend opgevat. De één riep keihard “yes” terwijl een ander mompelde “lusiknie”

Op dag drie was er weinig ruimte voor het Project “De verbouwing”. Het was woensdag en dan is er in de middag geen les. Meester Daan had dus ook een middag vrij, joepie.
Dag vier hebben de kinderen druk gekleurd, gebouwd met lego en één groep maakte alsof het niets was een fraaie PowerPoint-presentatie! aan het einde van de middag konden we tevreden terugkijken naar het resultaat. Ieder groepje had zijn product nagenoeg af. Laat die presentatie maar komen! Bij het verlaten van de klas kwam één van de kleinere jongens op mij af en zei: ” Meester, het is toch allemaal wel waar hé? Want anders word ik heel boos op jou!” Ik keek hem met mijn allerliefste glimlach aan en gaf aan dat het bloed serieus was. Ik heb die avond wel zitten nadenken hoe vertel ik het die lieve kindjes dat het niet echt is…
Op vrijdag kwam ik met mijn armen vol gebak de school binnen. Dus de kinderen waren tevreden, ik had mijn belofte gehouden.
Omstreeks half twaalf kwam de directeur binnen met veel ceremonieel heb ik Meester Fred geïntroduceerd en hem op een kruk midden in de klas gezet. De kinderen mochten nu elk hun presentatie geven en na afloop zou meester Fred zeggen wat hij er van vond.
Groep één kwam met een PP-presentatie waar in het de school werd gepresenteerd en daarbij twee plattegronden op tafel kwamen van voor en na. De tweede groep kwam met een plan waarbij ongeveer de halve school in de tegels en straatstenen kwam te liggen maar wel rekening werd gehouden met de natuur. Groep drie wist, na een duidelijke rolverdeling door één groepslid, de natuur aspecten goed te benoemen. De tegels zouden trouwens wel wat inzakken door de grote vrachtwagens maar dat was niet erg volgens de groep. Last-but-not-least werd de maquette van legostenen vol overgave onthuld door gezamenlijk een kleed van de maquette te trekken. Wat kunnen kinderen trots zijn zeg! De directeur was vol enthousiasme maar moest wel de kanttekening maken dat dit niet zo maar kon. Hij gaf een mooie uitleg uit welke voorwaarden er gelden voor nieuwbouw en daarmee was mijn probleem over de echtheid ook uit de lucht. we hebben na de middag met veel plezier het gebak opgegeten.

Als afsluiting van de dag kreeg ik een afscheidscadeau. een doos met daarin 29 puzzelstukjes waar elk kind en mijn mentor iets op hadden getekend of geschreven. Bij het verlaten van de klas gaf elk kind mij een hand en was er ééntje die met tranen in zijn ogen afscheid nam. Ik heb hem een knuffel gegeven. Ik mis ze nu al weer. 18 mei geef ik mijn laatste les, weet je wat?

een muziekles, toppie…

(PS: week 29&30 heb ik vakantie dus géén blog)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑