, edited:

Schoolweek 26

Het nieuws van versnellen wordt door nagenoeg iedereen goed ontvangen. direct komt de vraag, nadat ik het vertel, hoe ga je dat dan doen? We knopen eindjes aan elkaar en laten bepaalde dingen. Daar tegenover staat dat er nagenoeg geen kosten van opvang, woon-werk-parkeer kosten zijn en dergelijke. Ik heb wat zitten rekenen maar dat loopt ook aardig in de papieren. Maar goed nog drie maanden en dan stop ik daadwerkelijk met werken. Mijn leidinggevende slikte wel een keertje toen ik mijn heugelijke nieuws bracht. Hij leefde in de veronderstelling dat ik per 1 september zou stoppen. Hij mag nu versneld opzoek naar een nieuwe D@@n.

Afgelopen week heb ik een demonstratieles gegeven voor mijn rayondocente. Zij geeft na afloop een beoordeling van de les. Ik heb een rekenles gegeven met daarbij als verrijking (doel van 2e semester) een stoeptegel ter bevordering van het schattend rekenen. De leerling vonden het bijzonder en deden goed mee. Zelfs een notoire stilzitter en nietprater kreeg ik aan de gang. Dat is wel kicken hoor. Ik heb een voldoende gekregen voor de les.
Later die dag gaf ik ook nog een geschiedenisles. Mijn mentor gaf als feedback dat ik zo relaxed was tijdens die les dat het een groot contrast was met mijn beoordeelde les, een leermomentje.
Inmiddels zijn we op school druk met de multiculti projectweek. Ik mag van twee culturen één werkstuk maken in de vorm van een kledingstuk of sieraad. Ik ben druk aan het denken hoe en wat. Ook mogen we tijdens deze week een, ja daar is tie weer, een dansje doen voor de andere deeltijd studenten. Dit alles met muzikale begeleiding. Ik ga tijdens dit optreden mij storten op de claves. Twee houten stokjes die ik ritmisch op elkaar mag slaan. Terwijl ik dat dan doe neurie ik zacht tegen mijzelf: “Zo doen de claves tik tik tik , zo doen de claves tik tik tik. Ik moet oppassen dat ik dit niet in mijn slaap ga doen.

Ondertussen ben ik mij ook aan het voorbereiden op een week lang lesgeven. Ik ga met mijn klas, als de juf het goed vindt, virtueel een verdieping op onze school zetten. Ik ga mogelijk iets doen met meervoudige intelligentie. Ik wil proberen om de leerlingen van mijn klas te laten ontdekken waar zij knap in zijn. Een veel gehoorde kreet in het meervoudige intelligentie vraagstuk is niet hoe knap ben jij? maar hoe ben jij knap. Ik ga vijf werkgroepen maken met elk zijn bijzondere discipline. Ik heb daar zin in. Ik hoop mijn mentor ook want het is de lessen behoorlijk omgooien. De week zal dan eindigen met een spetterende presentatie aan de directeur.
Dat is voor mij wel lesgeven zoals ik dat zou willen. Het beste uit je leerlingen halen en dan de lesstof die noodzakelijk is er doorheen mengen. Spannend.
Die lesweek is ook tevens het einde van mijn tweede stage. Ik heb dan nog twee maanden om mij helemaal op de werkstukken en tentamens te gooien. zo mag ik nog een gymles geven met mijn werkgroep en ja natuurlijk een tentamen muziek waarbij ik een liedje mag voorspelen om mijn glockenspiel. Ik ga alvast oefenen voor de spiegel…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑