, edited:

Schoolweek 24

Kun je trommelen? Trommel dan mee! Djembé gespeeld tot de handjes goed doorbloed waren en zeer deden. Wij groep 5 mochten een lesje djembé spelen volgen. Wat een herrie! 20 trommelende trommels. Ik had complete chaos verwacht maar niets was minder waar. Wat een voorbeeldige leerlingen. Na afloop kregen we complimenten over de keurige klas. We hebben liedjes geleerd die nu kunnen worden toegepast in de klas om even een zogenaamd energizer moment te hebben. De llerlingen trommelen dan driftig mee op de tafels en daarmee is er een momentje van rust gemaakt.
De rekenles die ik heb gegeven is niet gelopen zoals ik het verwacht had. Het thema is de camping en ik vol enthousiasme vragen stellen aan de groep en wachten op spannende antwoorden. Die kreeg ik niet. Wel een heel bijzonder antwoord. Op mijn vraag wie en waarom gaan mensen in een hotel zitten in plaats van op een camping kreeg ik het volgende antwoord. Mensen die dom zijn en dus niet werken die gaan naar een camping, die kunnen geen hotel betalen. Aldus een leerling. Ik heb toen even de klas uitleg gegeven over hoe het zit met kamperen en hotels. Daaruit trokken veel leerlingen de conclusie dat het financieel gezien beter is om op een camping te staan dan in een hotel. Dit had niets met intelligentie te maken. Ik had de methode les precies gevolgd en kreeg `de zaal´ niet mee. Dompertje, ik had er wel zin in om de praatplaat te bespreken en de combinatie met rekenen te maken. Het viel mij tegen. 30 maart mogen we weer, die herkansing gaat anders worden dat weet ik nu zeker.

Het thema is circus de komende twee weken dus ik stond maandagmorgen om kwart over acht met een grote muts op de kinderen welkom te heten in het circus. via www.careerandkids.nl had ik 28 stressballetjes geregeld en die deden dienst als jongleer attribuut. een groot succes. Mijn outfit wat minder want ik zag er volgens de leerlingen niet echt uit als een circus directeur. Volgende keer geen roze hoed op maar een deftige zwarte.
Het thema circus was ook een mooie aanknoping om de leerlingen circus woorden te laten opzoeken en door middel van een woordweb over het circus. Dat was een leuke les. Wat wel gezegd moet worden is dat op veel leerlingen de smerige woorden in een woordenboek erg snel gevonden zijn. Ook dit keer ontkwam ik er niet aan om er eentje hardop in de klas te moeten roepen. Hilariteit ten top. Het mooie daarvan is dat als er even gelachen is er weer serieus verder kan worden gegaan. Dat kunnen ze nu als, top klas!

17 maart is mijn taaltoets die wil en moet ik halen. Als dat gebeurt is dan gaan we de planning voor de komende jaren eens goed op een rijtje zetten. Want het is zo leuk dat lesgeven, dat moet snel mijn werk zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Up ↑